torsdag 2. oktober 2008

Klesbutikker..

...er noe som lenge har vært på "irritasjonslisten" min...
Jeg mener det; hvem er det som står modell når de planlegger størrelsene?? Guran i Fantomet?? X-small passer omtrent til seks-åringen min...
Jeg innrømmer det...jeg har noen kilo ekstra...men det er ikke der problemet ligger - MITT problem er overkroppen - jeg har tydeligvis mye bredere skuldre enn de anorektiske modellene som har bestemt hvor grensen mellom størrelsen skal være.. XL burde jo rekke når man er en kvinne i sin beste alder, litt rundere enn Twiggy og godt trent...men neida...XL rekker ikke RUNDT overarmene engang! Så da er det bare å glemme alle klær som ikke er laget av superstretch-materiale (for ikke å snakke om hvor lekkert det er når det ser ut som jeg har klemt meg inn i en kondom...) Enten burde klesbutikkene ha en egen størrelse (Hvalross f.eks.), eller så burde noen begynne å produsere klær som var NORMALE i størrelsene.. En venninne av meg, som er 50 kg og 1,73 m høy fikk nesten psykisk sammenbrudd da hun oppdaget at hun var en Large på B-Young..
Rett skal være rett; det FINNES butikker som selger store størrelser, men for det første burde ikke mennesker på min størrelse være nødt til å frekventere slike butikker (vi er ikke MEGA-store, liksom), og for det andre er klærne slike som min bestemor ville elsket å gå med - selv om HUN selvfølgelig er så liten og nett at hun hadde sklidd inn i en Medium...hvor som helst...
Jeg vurderer sterkt å ta et sykurs, så jeg kan sy mine egne klær...og hvis noen spør, så skal jeg si: "Denne blusen? Nei, den er bare Small, den!"

Nina :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Meget godt observert! Og for ikke å glemme en ting til; er du tjukk, så har du også dårlig smak og en naturlig trang til å ikle deg telt. I alle fall synes alle butikkene som faktisk fører størrelser over 38 det... Jeg er litt trist for at jeg tydeligvis gikk glipp av det genet da jeg fikk tildelt tjukkheten min!

Anonym sa...

Hei!!!
Jeg er sååå enig med deg i at de som produserer klær i dag, ikke tar mye hensyn... I England er 60 % overvektige, så d er nok mange som sliter med det samme! Fant du deg et sykurs?, si i fra, for jeg har kjempelyst til å sy mine egne klær og:)
Jeg bor og på askøy forresten, og drømmer om å lære meg å sy klær til meg og mine to små jenter:)
klem fra Hanne:)